Ce e bine și ce e mai bine ?

Într-o lume în care disoluția referințelor  de orice gen, dar cu precădere a celor etico-morale,  e mai mult decât evidentă…

În perioada pe care o traversăm, asemănătoare celei din Judecători,  în care reperele  ecclesiale și statale erau practic inexistente, și ca atare fiecare făcea ce-i plăcea…

În vremea  în care teoria relativității codului de conduită civică a devenit  o practică a acestei  relativități…

În astfel de circumstanțe deci, se justifică pe deplin întrebarea: Ce (mai) este bine pe lumea asta?

Un răspuns care nu doar că nu place, dar e și vehement contestat, e cel oferit de Scriptură.

Înainte de-al elabora se cuvine o remarcă. Ca în cazul oricărei reglementari, legi sau comandament pozitiv,  când vine vorba de binele moral, cu greu poate fi cuntificată ducerea la îndeplinire a unei astfel de cerințe. Grila nu pare să aibă o limită superioară. Gradele comparative: bine, mai bine, cel mai bine sunt destul de laxe. Avem sentimentul că niciodată  nu am făcut îndeajuns de bine și de mult acest bine.

Revenind la Biblie, Ea ne oferă  o varietate de ”E bine ca…”, precum și de ” E mai bine ca…”. Dintre toate acestea am ales unul dintre cele mai spinoase dar necesare imperative: cel al smereniei.

Cel mai încununat de glorie și faimă rege al Israelului; cel mai ”uman” dintre împărații evreilor,  care a ajuns să fie etichetat de însuși Dumnezeu ca fiind omul cu inima după inima Lui; cel care a ajuns să fie considerat etalonul pentru toți ceilalți lideri politici ai lui Iuda și Israel, în materie de ”bun” sau ”rău”; David deci, a ajuns la un moment  al maturității lui când a concluzionat.Este spre binele meu că m-ai smerit…”.

Aici se poate deschide o altă paranteză privitoare la  atribuiriea citatului de mai sus,  lui David. Sunt cel puțin două variante:  David sau Ezra. Noi optăm pentru primul din mai multe considerente. Unul e limpede: el a avut parte de experiențe umilitoare din belșug. Una e stridentă. Cea cu Șimei. Ce știa David, și nu știm noi, când i-a replicat lui Abișai:  „Ce aveţi voi cu mine, fiii Ţeruiei? Dacă blestemă, înseamnă că Domnul i-a zis: „Blestemă pe David!” Cine-i va zice, dar: „Pentru ce faci aşa?”. Ce mituri egocentrate au fost demolate în David?  Ce redute ale personalității au ajuns să fie cucerite printr-un ”câine mort”?   Cert e că David a văzut ceea ce omul secolului XXI nu poate  și/sau nu vrea să vadă: valoarea smereniei în ochii lui Dumnezeu.

E dureros, dacă nu uneori, chiar  extrem de dureros atunci când Dumnezeu ne umilește prin terțe persoane sau modalități. Din postura de copii ai Lui, cel mai adesea nu sesizăm valoarea unei astfel de disciplinări. Mai spre final,  dintr-o perspectivă  panoramică a vieții, îi realizăm beneficiul.

Dar există un ”mai bine”…

Chiar dacă nu o afirmă explicit, fratele Domnului Isus  în scrisoarea lui ”ultrapragmatică”, epistolă care pe mulți ne ispitește să o plasăm la polul opus celei pauline către Romani, Iacov deci ne oferă o perspectivă mai fericită. Înainte ca Domnul să ne smerească prin diverse ”jigodii bipede”, el ne îndeamnă  să o luăm înaintea lui Dumnezeu. El face un fel de prevenție prin smerire. Ba chiar mai mult. Pentru că tot veni vorba în postările precedente de dinamica Harului, Iacov care ne dorește tuturor ” un har și mai mare”, vine cu propunerea:  ” smeriţi-vă  înaintea Domnului”.

Acest ” smeriţi-vă înaintea Domnului” are câteva conotații hermeneutice. ”Înaintea” poate fi luat și ca ” în raport cu”, dar și (forțând ușor nota) ca ”înainte ca”. Contextul nu doar iacobin, ci cel mult mai larg, cel biblic, ne susține o astfel de interpretare. Cu alte cuvinte, să ieșim în întâmpinarea disciplinării lui Dumnezeu, smerindu-ne  ”de bună-voie și nesiliți de nimeni.”

”Isus e Domnul de care trebuie să ne apropiem fără mândrie, și înaintea Căruia ne putem smeri fără a fi cuprinși de disperare”- iată la final, din partea  filozofului și teologului Pascal, o constatare demnă  de digerat.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.