Era RADU VASILE 23 – „Probleme religioase,- fără (vreun) interes”

 

Lagărul, indiferent de forma, gradul sau regimul care-l îmbracă, tot diabolic rămîne.

Unul cu așa-zis față umană, a fost lagărul comunist. A fost…, deși zvîcniri, zvîrcoliri estompate ale celor din „linia a doua a frontului” se mai fac resimțite pe (a)ici,  pe (a)colo. „Pe aceleași vremuri…”, cum îi plăcea unui irisean să spună, concentraționismul  era norma. Începînd de la informație și terminînd cu circulația persoanelor. Spațiul concentraționar, ca să folosim o expresie deja consacrată de Lucia Hossu Longin,  era atît de sufocant încît nici măcar mișcarea  în perimetrul propriei țări nu era permis tuturor și oricînd. Cred că unii își mai amintesc  de restricțiile de circulație, nu doar rutiere (faimoasele duminici „cu soț și fără soț”), ci și ale oamenilor. Ca să nu mai zicem de îngrădirea „mișcării” celor cu pregătire superioară dintr-un oraș (mare) într-altul. Erau așa-zis orașele închise. Închise pentru „cei de rînd”, dar nu și pentru nomenclaturiști, securiști, informatori și mulți alți  -iști.

Cu ocazia unei vizite turistice în perimetrul fostului CAER, unul al fostelor țări comuniste din Europa de Est, (mai exact o excursie în Ungaria, Cehoslovacia și Polonia) am avut privilegiul să întîlnesc  un creștin american care venise la o rudenie din Varșovia, rudenie de religie creștină (catolică). Cînd spui Polonia, mai că ești tentat să spui Karol Wojtyla, Lech  Walensa, Adam Michnik, Solidarnosc, catolicism. Înclinațiile noastre pentru rezistența la opresiune  respectiv simpatiile față de opozanții comunismului totalitar își au originile în acea vreme.

Rezistența prin cultură, dar mai ales prin credința în Dumnezeu, a fost una din „slăbiciunile” noastre. Biserica adevărată, cea de-  și renumită ca fiind  „underground” a fost,este și va trebui să fie un refugiu în calea oricărei vicisitudini.

Mirarea noastră (retroactivă) e legată de preocupările perfect auxiliare ale sursei. Modalitatea intrării într-o relație cu un american, căile de comunicare cu acesta, devin apendice la conținutul și substanța relației.

Din nou: păcat pentru orizontul imediat și nesemnificativ al informatorului!

 

                                         Notă informativă

 

Vineri 27 februarie 1981,- pe la orele 16 și 30 minute sursa a fost vizitată de Viorel Codreanu.

S-au discutat în general probleme religioase,- fără (vreun) interes.

Însă în cadrul acestor discuții Viorel Codreanu i-a spus sursei că el este în corespondență cu un remarcabil predicator din Polonia. Acest predicator i-a scris că în Polonia,- „biserica catolică exercită astăzi o mare atracție pentru credincioșii baptiști.”

Sursa s-a interesat cum l-a cunoscut pe acest predicator. V. Codreanu a răspuns că în decursul unei excursii făcute în Ungaria,Cehoslovacia și Polonia. Atît discuțiile cît și corespondența s-au făcut și se fac în limba engleză.

Cluj-Napoca

2 martie 1981                                                                     Radu Vasile

 

N.L. Cel semnalat este prelucrat pe linia problemei tineretul studios unde se va exploata nota.

      Sarcinile au fost trecute pe altă notă.

 

                                                Semnat lt.col. Trif Gheorghe

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s