„Ultimul pe listă, cu voia Dvs.!”- o listă neexhaustivă

Nu-i așa că nu arareori se întîmplă să ne trezim „pe aceeași lungime” a gîndului și faptei cu alții, fără nici cea mai mică înțelegere, conspirație, premeditare?!? Într-un astfel de registru ar putea fi abordată compilarea de mai-jos, chiar dacă un alt condei mai ascuțit și fin ca al nostru a anticipat ce va urma. Ca de obicei lăsăm libertatea fiecăruia să decidă să creadă ce dorește.

Așadar, mai la vale urmează listarea tuturor răspunsurilor lui Vasile Tomoiagă pe marginea lui „Domnilor, eu m-am  retras!” pînă la ora 1:24 pm, în a treia zi a lui Noiembrie 2013 A.D.. În primă instanță ne folosim de dreptul de-a nu interpreta per prima. Din rațiuni de curtoazie oferim oportunitatea cititorilor de-a distila atitudinile, convingerile, consecvența, fair-play-ul care se desprind din tot ce Vasile a considerat că-i potrivit să ne împărtășească.

Noi vom veni mai pe urmă… Sperăm ca pînă atunci să nu ne pierdem pe drum…răbdarea! 🙂

Lui Benjamin – Eu nu definesc Biserica. Biserica are o identitate pe care eu trebuie doar să o recunosc. Biserica este viata de comuniune a persoanelor Sfintei Treimi extinsa in umanitate si comuniunea de iubire si viata a oamenilor cu Dumnezeu prin Hristos in Duhul Sfant. Vezi: Ce este Biserica dupa invatatura ortodoxa?

 

Lui Teofil – Mulțumesc, Teofil!

Lui Igor- Există dovezi pentru afirmațiile dvs.?

Lui Agnusstick – Să dea Dumnezeu.

Lui Delight in Truth – Este versetul care lipsește din Mărturisirea de credință a Cultului Baptist, la capitolul despre Cina Domnului.

Lidiei La 20 de ani am trecut de la ortodoxie la baptism pentru că tiparele mentale de la acea vârstă erau compatibile cu baptismul.

Lui Ion Vizitiu – M-a pălit dorul de a mă împărtăși cu Trupul și Sângele lui Iisus Hristos.

Lui Danut Manastireanu – Atât dvs. cât și Jaroslav Pelikan ați fost factori semnificativi de influență în parcursul meu de reconsiderare a evanghelicalismului și Ortodoxiei. Deosebirea fundamentală dintre mine și dvs. este că eu cred că Ortodoxia este firea omului, precum spune Rafail Noica, și alegerea acestei căi nu e chestiune de gusturi ci de adevăr.

Lui Mihai Ciuca

1. Dau socoteală duhovnicului, persoana legitimă să primească darea mea de seamă.

2. Îndemnurile biblice pe noua mea traiectorie duhovnicească le primesc de la persoane cu autoritate legitimă să facă acest lucru.

Până să scoți paiele din ochii mei, mai bine ai vedea ce faci cu această bârnă duhnind de erezie : (citat din Mihai Ciucă: Trupul uman al lui Isus a fost ca un vehicol de care Dumnezeu s-a folosit pentru a ni se revela și pentru a duce la capăt lucrarea de răscumpărare pe cruce. Acum Isus este înapoi în gloria cerească și șade la dreapta Tatălui. Dumnezeu este Duh și nu este materie. Intrăm în chestiuni elementare de doctrină aici. Nu, Isus nu se va întoarce în trup de carne și oase).Sănătate!

 Lui Alexandru – Mulțumesc pentru sfat. Nu intenționam nici apologetică nici justificare. Hristos în mijolcul nostru!

Lui (?!) danielvla – Reprimirea a fost întocmai cum spuneți, dar nu în biserica plină de credincioși, ci mai discret, la sfatul unui ierarh și după voia duhovnicului, care a împlinit slujba.

Lui Mihai Ciuca-

1. Ideea că trebuie să scrie în Biblie nu este scrisă în Biblie. Aserțiunea este falsă pe baza propriei premize.
2. Nu suntem mădulare ale aceleiași Biserici, deci nu se aplică. Nu ai jurisdicție peste ortodocși.
3. Hermeneutica mea se aliniază la hermeneutica Bisericii. Toate postările de anul acesta (2013) de pe blogul acesta trebuie citite în cheie ortodoxă. Eram hotărât să revin în Ortodoxie cel puțin de la Crăciun 2012.
4. Ești familiar cu învățătura Bisericii la care eu ader fără rezerve. Crezul care se mărturisește la fiecare Liturghie spune așa
“Și într-una, sfântă, sobornicească și apostolească biserică …” Biserica este Una, după cum Trupul lui Hristos primit în Euharistie este Unul.

Lui Valentin – Cum e posibil sa luam in chip literal ideea de trup si sange al Domnului de la cina cea de taina, de vreme ce in acel moment Christos nu-si varsase inca sangele pentru omenire? Iisus spune: “Şi, mulţumind, a frânt şi a zis: Luaţi, mâncaţi; acesta este trupul Meu care se frânge pentru voi”. Spune “este” nu “simbolizeaza”. Spune “se frange”, nu “se va frange”. Exlicați-mi dvs. cum se poate ca Dumnezeu să fi ales înainte de întemeierea lumii, de vreme ce în acel moment noi nu ființam (decât oarecum în intenționalitatea lui Dumnezeu): “… În El, Dumnezeu ne-a ales înainte de întemeierea lumii …

Lui  ioan8 (Dan Paul) – nu ai nici un argument logic sau teologic care sa plaseze gandirea comuna patristica deasupra gandirii comune a altor teologi ne-ortodocsi. Eu nu am nici un argument logic de la mine însumi pentru că eu nu am nici o autoritate sau trimitere ca să judec Biserica. Biserica mă judecă pe mine, nu eu judec Biserica. Biserica (nu indivizi izolați, nu scrieri izolate) este autoritatea infailibilă, pentru că Biserica (nu Vasile, și nici măcar un Părinte luat izolat, sau vreo scriere a vreunui Părinte luată izolat) este stâlpul și temelia adevărului. Nu Vasile cel Mare, Grigorie de Nyssa, Ioan Gură de Aur ar fi infailibili. Gândiți în paradigmă occidentală. Biserica este infailibilă, nu indivizi izolați, chiar sfinți sau doctori ai ei. Biserica este infailibilă pentru că Hristos este infailibil, pentru că Hristos îi este capul. Dacă Hristos este Capul Bisericii, Biserica este infailibilă.

Lui Mihai Ciucă – Scriptura s-a cristalizat și s-a format în Biserică. Biserica precede Scriptura. Nimeni nu are autoritate legitimă ca să interpreteze autoritativ Scriptura afară de Biserică și în afara Bisericii. Tu, Mihai Ciucă, nu ai autoritatea legitimă de a interpreta autonom Scriptura. Dacă îți arogi acest drept, foarte bine, dar pe mine să nu mă mai tulburi.

Lui Ciumanga Ioan – … La cei care au facut un legamant Biblic prin botez …Vă rog să-mi dați referința biblică în care s-ar spune că botezul este un legământ cu Domnul. Am nevoie de legitimarea biblică a expresiei “legământ cu Domnul în apa botezului”.

 Pentru Pr David Hudson (fost misionar evanghelic american la Cluj- n.n.) – Părinte David, mulțumesc că ați trecut pe aici. Doamne-ajută!

Lui Mihail Andrei (care ne-a insultat ca la ușa cortului- n.n.) – Vă rog să fiți mai puțin pătimaș în acest spațiu. Ortodoxia este firea omului, normalitatea, adevărul. Cei rânduiți să primească adevărul îl vor primi la rândul lor.

Lui L Zoltan – Biserica ortodoxă este plină de păcătoși. Nu este nici unul neprihănit, nici unul măcar. La Împărtășanie ortodoxul trebuie să spună după preot “Cred Doamne si marturisesc, ca Tu esti cu adevarat Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui viu, Care ai venit in lume sa mantuiesti pe cei pacatosi dintre care cel dintai sunt eu.” Curvele și hoții ortodocși se bazează probabil pe cuvântul care zice: “Adevărat vă spun că vameşii şi curvele merg înaintea voastră în Împărăţia lui Dumnezeu.

Lui Ciumoaga Ion (n.n.) – Noi, ortodocșii, așa credem, orbește, în Biserică, al cărei cap este Iisus Hristos. Fie credem în Biserică, ceea ce este echivalent cu a crede în Hristos, fie credem în noi înșine, adică în închipuirile noastre despre Iisus Hristos și Scriptură. Dacă dumneavoastră nu credeți în Hristos prin Biserică ci prin dumneavoastră înșivă, fiți sănătos. Dacă vreți să fiți instanța supremă a adevărului, fie după pofta dvs. După Sfânta Împărtășanie cu Trupul și Sângele lui Iisus Hristos biserica cântă: Am văzut Lumina cea adevărată, am primit Duhul cel ceresc; am aflat credinţa cea adevărată, nedespărţitei Sfintei Treimi închinându-ne, că Aceasta ne-a mântuit pe noi. În afara acestei lumini este doar întunericul de afară.

Lui Mihai Ciucă – Noi ortodocșii credem că Biserica este autoritatea supremă deasupra oricărui mirean, preot, episcop, sfânt, Papă, și deasupra propriei persoane. La fel cred și eu, că Biserica este o autoritate mai mare chiar și decât Mihai Ciucă, Biserica având ca și cap infailibil pe Iisus Hristos. Fie Biserica, fie Mihai Ciucă. Fie Biserica, fie Vasile Tomoiagă. Eu am ales.

Lui Valentin – A crede ca intr-un mod misterios si metafizic un fel de trup supraistoric al lui Hristos era prezent si la cina de taina, sau ca viitorul sange curs pe cruce s-a proiectat in trecut la cina mi se pare o poveste de adormit copiii. Să rețineți bine formula și argumentarea pentru că va trebui să-L corectați pe Iisus la Înfricoșătoarea Judecată. Ca și dvs. probabil credeau și unii din ucenicii lui Iisus despre care scrie în Ioan 6. Deci mulţi din ucenicii Lui, auzind, au zis: Greu este cuvântul acesta! Cine poate să-l asculte? Şi de atunci mulţi dintre ucenicii Săi s-au dus înapoi şi nu mai umblau cu El. Ar fi vrut și ei simbolism zwinglian, că era mai ușor de purtat.

Cînd dialogurile s-au cam încins Vasile apare cu:

Domnilor, nu doresc să transform acest spațiu de comentarii în forum de dezbatere și polemică. Pentru dezbateri există cel puțin un grup yahoo, câteva forumuri, grup pe facebook etc. Mihail Andrei, va rog să nu reveniți cu argumente. Ciumoaga Ion, vă rog să nu reveniți cu argumente.

Lui Valentin – Fie ție după cum zici tu. Eu nu am nimic de adăugat.

Lui mm – Da, la preoți pământești, căci doar din mâna preotului pot primi Trupul și Sângele lui Iisus Hristos.

Lui artzar – Există un singur Domn Iisus Hristos și sunt mulți hristoși mincinoși și apostoli mincinoși. Unora din cei care i-au spus în viața aceasta Doamne, Doamne (ba au fost chiar exorciști de succes) li se va spune: Plecați de la mine blestemaților.

Lui Vasy– Si alta intrebare: nu e destul sa facem ce scrie in biblie iar ce nu e scris sa nu facem? Ortodoxia are deja răspuns, de cel puțin 13 secole, la toate aceste întrebări. Nu de biblicitatea ortodoxiei ar trebui să te îngrijorezi, căci Biblia în ortodoxie s-a cristalizat, format și recunoscut. În evanghelicalism Frank Viola a aruncat o mănușă pe care puțini sunt doritori să o ridice. Pentru a i se răspunde satisfăcător lui Frank Viola trebuie presupoziții ortodoxe. Iar dacă Frank Viola are dreptate …Ca să răspund direct la întrebarea ta, iată ce mai scrie în Biblie: “Mă rog ca toţi să fie una, cum Tu, Tată, eşti în Mine, şi Eu în Tine; ca şi ei să fie una în Noi, pentru ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis.” Ortodoxia mărturisește în vorbă și faptă această unitate de care vorbește Iisus. Fără această unitate Biserica încetează a mai fi icoană a Sfintei Treimi, care este superlativul și ontologia unității. Cum se poate verifica unitatea ortodoxiei? Păstrează aceeași euharistie cu cea lăsată de Iisus, continuată de apostoli, și apoi de cei pe care apostolii i-au hirotonit, episcopii. Este fapt istoric. Euharistia este dovada de netăgăduit că Ortodoxia de azi este congruentă cu biserica apostolică și timpurie. PS: Aveți deja trei comentarii. Două comentarii per cititor e suficient, altfel spațiul acesta se transformă în loc de dezbatere și polemică.

Lui Daniel Buda Nu cunoașteți nici Scripturile nici puterea Sfintei Treimi. Dumnezeu nu e un Dumnezeu al celor morți, ci al celor vii. Fii cu mare băgare de seamă, căci dacă sfinții și Preasfânta Fecioară și Născătoare de Dumnezeu nu se roagă și nu mijlocesc în rugăciune la Dumnezeu pentru noi, niciodată nu poți cere nimănui să să roage (să mijlocească în rugăciune) pentru tine. Nici tu nu ai dreptul să te rogi pentru alții. Dacă sfinții și Fecioara nu sunt mijlocitori în rugăciune, pentru tine nu are voie să se roage nimeni, și nici tu nu ai dreptul să mijlocești în rugăciune pentru nimeni, nici măcar pentru soția, copii și părinții tăi!

Lui RobertIonatan – Iisus trebuie primit după cum a poruncit El, nu după cum plăsmuiesc eu hristoși care să se potrivească minții mele. Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veţi mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea sângele Lui, nu veţi avea viaţă în voi. În acest fel trebuie primit Iisus, la Euharistie. Cine nu Îl primește așa nu are viață în el. Euharistia este marele scandal, căci este scris: Deci mulţi din ucenicii Lui, auzind, au zis: Greu este cuvântul acesta! Cine poate să-l asculte?… Şi de atunci mulţi dintre ucenicii Săi s-au dus înapoi şi nu mai umblau cu El. Unii vor să primească spiritual un hristos abstract, fără trup. hristosul fără trup este un hristos fals. Cei care primesc un hristos fără trup primesc un hristos fals. Și sunt mulți hristoși mincinoși, falși. Adevăratul Hristos s-a înălțat la cer în trup, este Dumnezeu adevărat (Fiul Tatălui) și Om adevărat (Fiul Omului, al Sfintei Fecioare Maria) cu trup. CU TRUP.

Lui L. Zoltan Moderatorul: Ai deja două comentarii. Te rog să nu mai revii. Acesta nu este forum de dezbatere. Noi, ortodocșii credem că Biserica (nu Vasile, nici un alt individ) este stâlpul și temelia adevărului. Cine crede că el însuși are adevărul, iar nu Biserica, nu poate fi ortodox. Sănătate! 

Lui RobertIonata MODERATORUL: Biblia se înterpretează, nu se citește doar. Tu mă inviți la interpretare autonomă dar ispite de acestea pierzătoare de suflet nu cumpăr. Te rog să nu mai revii. Vasile 

Lui Paul DanDomnule Paul Dan (ioan8), acesta nu este forum de dezbatere pentru etalarea veleităților retorice și erudite ale unora. Vă voi răspune la întrebările dvs. dacă îmi veți răspunde întâi dvs. mie. Eu sunt Vasile Tomoiagă, mirean în Biserica Ortodoxă Română. Eu nu vorbesc și nu învăț de la mine. Eu nu am o autoritate a mea însumi, și nu vorbesc de la mine, ci eu vorbesc din ce învață Biserica. Așadar: Pe dumneata cine te-a trimis? Care vă este sursa de autoritate? Cine vă legitimează ca tălmaci al scrierilor sfinte? Sunteți tălmaci infailibil al Scripturii? Dacă nu sunteți infailibil, de ce aș avea încrede în dvs.? De ce aș avea mai mare încredere în dvs. ca arbitru infailibil al interpretărilor Scripturii decât în Biserică? Când îmi veți fi răspuns satisfăcător la aceste întrebări vă voi răspunde și eu dvs.

 Lui Barthimeu (ultimul pe listă, cu voia Dvs.- vorba lui Ilici I.I. 🙂 )-n. n.)– Ați făcut un efort consistent în a scrie această scrisoare deschisă, așa că vă voi răspunde, foarte pe scurt. Prin sloganul Sola Scriptura și prin gestul său simbolic de a se rupe de Catolicism, Martin Luther a oferit lumii odată cu Reforma un lucru foarte important: ideea că autonomia hermeneutică/interpretativă e ceva normal, și nu o erezie din străfundurile iadului. Gestul lui Luther are precedent în catolicism, căci ei sunt primii care s-au autonomizat de Biserica universală, înovând credal și dogmatic pe cont propriu fără sobornicitate. Protestanții sunt așadar moștenitorii acestei idei a autonomiei interpretative. Din această cauză Protestantismul se fărâmițează în continuare, și, de nu va fi vreo minune dumnezeiească, se va fărâmița până la a doua și slăvita venire lui Iisus Hristos. Primul articol de mărturisire de credință a Protestantului este competența sufletului, autonomia hermeneutică, dreptul inalienabil de a tălmăci Scriptura după propria minte. De aici decurge și închipuirea isușilor personali, personalizați, după propria minte. “Noi credem în Scriptură.” Adică în propria noastră înterpretare a Scripturii. Așa se tălmăcește primul articol din Mărturisirea de credință baptistă. Când am fost reprimit în Biserică am afurisit autonomia hermeutică și pe toți apostolii ei. Revenind la întrebările dvs., am devenit baptist pentru că am avut poftă de autonomie hermeneutică, de isuși personali. Am redevenit ortodox, prin mila lui Dumnezeu, când am început să realizez grozăvia autonomiei hermeneutice. Nu mai vreau nici autonomie interpretativă, nici isuși personali. Vreau învățătura Bisericii, nu a mea, vreau Hristosul Bisericii, nu isusul meu personalizat. Sănătate!

 

Un gând despre „„Ultimul pe listă, cu voia Dvs.!”- o listă neexhaustivă

  1. Florinel drăguțule,
    De ce nu ești atent cu și la detalii?!?
    Eu am disecat mai bine ca tine lista replicilor pe cazul Vasile Tomoiagă. Cineva a fost mai iute de picioare ca tine. Iată de ce am considerat că nu mai face sens să-ți afișez intervenția.

Lasă un răspuns

