Cum poate fi citit, interpretat și mai ales trăit un „VIS MARITIM”?!?
Înaintea de-a descifra cheia în care a fost scris poemul, trebuiește amintit că (structural) el este un monolog. Poetul își imaginează cu ochii deschiși un „VIS MARITIM” (marea- ce mediu universal!), de fapt un monolog al Demiurgului. Un monolog adresat de Dumnezeu către oricine. Oricine care crede în El. Dar nu oricum. Ci plenar. Cu „Pe maluri de mări de mărgean…” se începe și tot el se încheie compoziția.
Dar să revenim la întrebarea de mai-sus. Cum anume se hermeneutizează poezia ?!? Iată ce ne răspunde Dumnezeu prin pana poetului.
„Cu lacrima caldă sub pleoapă”, „Cu fața schimbată”, „în liniștea albă” și „jalea cea multă”.
Dar mai ales cu
„Gîndirea cea nouă ce-o ai
Desprinsă din rondul de rai”
Odată primit visul, ce mai rămîne nu e decît „Trimite-ți nădejdea spre Domnul”. Dar iute,
„Nainte să biruie somnul
pleoapa, urechea și gîndul”.
Asta pentru că pînă „și veghea și cîntul ” sunt amenințate.
Condiția fundamentală stă însă abandonarea îndoielii pe plaja nisipoasă a firii și redescoperirea sau mai exact dezgroparea iubirii dintîi.
„Și numai cu ea să rămîi”– Ce mandat! Ce imperativ! Ce ideal!
VIS MARITIM
Pe maluri de mări de mărgean
Ţi-am scris
Ca-ntr-un vis
Un pean
Cu lacrima caldă sub pleoapă
Întinderea mare de apă
Străbate-o în grabă
Şi fără zăbavă
Cu faţa schimbată
Mă cată
Priveşte
A apelor creste
Te scaldă
În liniştea albă
Te uită
La jalea cea multă
Al valului freamăt
Al inimii geamăt
Ascultă
Cuprinde cu ochii înaltul
Şi lasă să-nfăptuie saltul
Gândirea cea nouă ce-o ai
Desprinsă din rondul de rai
Trimite-ţi nădejdea spre Domnul
Nainte să biruie somnul
Pleoapa, urechea şi gândul
Şi clipa şi veghea şi cântul
Pe maluri de mări de mărgean
Ţi-am scris
Ca-ntr-un vis
Un pean
Îţi lasă-ndoiala în urmă
Nisipul pe plajă îl scurmă
Dezgroapă iubirea dintâi
Şi numai cu ea să rămâi
-de Daniel Chiu-