Isus -smochinul, un dialog neconvențional ca pretext

Era un fel de navetă Betania-Ierusalim, un drum pe care-l bătea Isus cu discipolii Lui în Săptămîna Mare.

Dacă intuiția conform căreia Lunea dimineața, cea de după Florii, Isus venind dinspre satul unui trio renumit (celebra Betanie a lui Maria, Marta & Lazarus) spre Ierusalim, a avut un dialog neconvențional cu…, cu…, cu un copac e una corectă, atunci merită urmărit evenimentul.

Ineditul acestui episod rezidă în faptul că pînă la acest moment nu știm ca Mîntuitorul să fi avut o relație cu un exponent al florei din Țara Sfîntă. Concret e vorba de un monolog adresat unui smochin, o zicere declanașată aparent de o nevoie fiziologică a Fiului Omului. „Isus a flămînzit” ne spune Marcu 11:12.

Progresivitatea abordării e evidențiată prin „A zărit de departe”, apoi prin „a venit (mai aproape-n.n) să vadă poate…”, ca la final să fie chiar față-n-față cu smochinul. Așteptările Creatorului de la creatura Sa „s-a întîmplat” să nu fie împlinite. Nodul gordian hermeneutic îl constituie explicația neîmplinirii: „căci nu era încă vremea smochinelor”. O posibilă explicație poate să fie că acest smochin era o excepție, una care exclude absurdul pretenției lui Isus. Se spune despre smochinii din zona Ierusalimului că ei încep să dea în frunză cam prin Martie-Aprilie, înfrunzirea terminîndu-se cam prin Iunie. Odată cu frunzele (și aici e tîlcul) ei dau și fructul. Numai că smochinul nostru precoce a avut toate frunzele la momentul vizitei. Deci Isus era legitimat în așteptarea Lui.

Ca și cum ucenicii ar fi fost absenți de la scenă, deși, așa cum se va vedea mai la vale lor le era destinată cuvîntarea, Isus Își începe imprecația cu: „În veac să nu mai mănînce nimeni rod din tine!” Nu mai știm ca în vre-un alt context Isus Christos, care așa cum remarcă Ioan în capitolul 12:49 știa „ce… și cum trebuia să vorbească”, să fi rostit un blestem la adresa cuiva ca în acest exemplu.

În fine, mergînd pe firul evenimentelor dăm de a Doua Curățire a Templului. Un Templu uscat spiritualicește, mai ceva ca smochinul, tocmai prin desacralizarea  Lui de către antreprenorii și bișnițarii vremii. Restaurarea rolului și destinației Templului, invidia dusă pînă la complot împotriva lui Isus, exodul lui Isus din Ierusalim cu fiecare apus de soare, toate trec în plan secund. Asta datorită faptului că, asemenea unui sandwhich, urmează a doua parte în raport cu smochinul și ucenicii.

Marți dimineața „s-a întîmplat” ca ucenicilor să le sară în ochi smochinul. Ce n-au văzut cu o zi în urmă, văd acum la o scară surprinzător de mare:„smochinul…uscat din rădăcini”. Nu doar frunzele cum era normal, și nici măcar ramurile sau trunchiul (deși nici acestea nu erau puțin lucru), ci efectiv cu rădăcini cu tot. Iarăși o excepție de la regulă!

Da, o excepție explicabilă prin puterea credinței. A credinței ca și condiție sine-qua-non a rugăciunii. O credință căreia Isus îi adaugă un al doilea ingredient esențial și obligatoriu: iertarea. Credința și iertarea ca tandem opus îndoielii și ținerea necazului pe cineva (ca eufemism al neiertării) sunt valențele ce pot face sau desface o rugăciune.

Cît privește simbolistica smochinului blestemat, ca expresie a unui Israel necredincios pînă la rădăcină, a unui Israel din a cărui fructe ale ascultării și credinței trebuiau (conform lui Isaia), să se înfructe Neamurile, poate cu altă ocazie.

Astfel că relația Isus-smochin rămîne un dialog-pretext pentru  rugăciunea înălțată cu ardoare și dintr-o inimă iertătoare. Mai ales, dar nu numai, că se apropie Paștele.

Christos Paștele noastre!

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.