IUDA- Un „Vai” întreit exemplificat și motivat

Vai de ei!                                                                                                    Căci au urmat pe calea lui Cain!                                                                                 S-au aruncat în rătăcirea lui Balaam                                                                                           din dorința de cîștig!                                                                   Au pierit într-o răscoală ca a lui Core!”

 

După o rezumată privire retrospectivă exemplificată de „Echoul unei arhepornografii și implicațiile ei”, „Visări tîrîtoare și troica lor”, cele două „Paranteze angelice necesare” respectiv „Despre cum se moare animalic, pe propria mînă”, iată că Iuda ne exemplifică întreit rațiunea pentru care au pierit „unii oameni… neevlavioși” strecurați mișelește în Trupul lui Christos.

Versetul unsprezece începe cu o exclamație ce exteriorizează un amalgam de sentimente față de acești intruși. În „Vai”-ul lui Iuda se regăsește cîte ceva din ura, ciuda, regretul, compătimirea și necazul față de acești oameni. Recursul la istoria și sfîrșitul tragic a trei cazuri celebre arhetestamentale (Cain, Balaam și Core) e sugestiv. Numitorul comun e pieirea, un termen și verdict atît de detestat de către cei care aderă la erezia lui Rob Bell, cea conform căreia întotdeauna „Love Wins”. Cu termeni precum nimicire, pieire, veșnic, ne-am întîlnit deja în abordările anterioare. Acum Iuda doar întărește prin exemplificare poziția lui Dumnezeu față de aceste specimene.

Consecvenți abordărilor anterioare, nu putem să nu ne oprim la cîțiva termeni pe care i-am considerat pivotali în verset.

Vai!” apare în original ca „Ouai”, o interjecție încărcată de necaz, supărare, dezamăgire dar și denunțare a unei relații, contract.

au pierit” e traducerea lui Cornilescu pentru eporeuthesan, un cuvînt compus din elena arhaică. Prefixul e exprimă o întărire, iar rădăcina poreumai, urmarea/urmărirea unei căi, traseu (la propriu) respectiv a da curs preferințelor (i)morale ale inimii, unul ce duce la separarea inimii de Dumnezeu (sensul metaforic).

exechythesan” a fost vocabula folosită de Iuda pentru a exprima fuga nesățioasă după o erezie, un fel de plonjon în plăcere, în îmbucurare. Cornilescu folosește trecutul lui a se arunca pentru acest termen.

Și în fine, apolonto (compus din apo și ollymi) poate fi tradus prin departe de, respectiv distrugere permanentă, nimicire completă, sfîrșit mizer.

Ceea ce e demn de remarcat e faptul că Iuda face „abuz” de patru exclamații într-un singur verset. Nu e zgărcit în a-și exprima sentimentele. După părerea noastră, dacă s-ar fi oprit la prima exclamație mai că era suficient. Dar nu! El e generos în exprimarea trăirilor lui.

După ce-i compară pe acești neaveniți în abordarea lor nesăbuită față de Diavolul și îngerii lui cu arhanghelul Mihael, iată că metoda comparativă e aplicată de epistolar și în ceea ce privește finalul lor. Iuda nu aleatoriu apelează la Cain, Balaam și Core.

De ce alege Iuda să-și înceapă versetul cu un vai?!? Să fi fost fratele mai mic a lui Isus inspirat de vai-urile acestuia din urmă, lamentații pe care le găsim la finalul celor trei evanghelii sinoptice? Sau de vai-urile profeților majori adresate apostaților din vechime?

Care sunt acele (trei, pe lîngă Iuda) pasaje scripturale care-l descriu pe Cain? Care a fost calea urmată de Cain care l-a făcut atît de „notoriu”, de la naștere și pînă-n final? Unde s-a despărțit calea lui Cain de cea a lui Abel, în ce punct nodal? Ce șanse avea Cain să nu piară, șanse pe care el le-a risipit? Să fie oare mînia, invidia, necredința, lipsa de stăpînire asupra păcatului reperele căii lui Cain? Și prin aceasta să-l fi plasat pe Cain în tabăra Celui Rău?

Ce texte biblice ni-l introduc pe Balaam pe scenă? Care a fost traseul corect pe care l-a urmat Balaam, pînă să ajungă să se rătăcească? Să fi fost acela al dependenței de Domnul? De unde avea el darul proorociei respectiv puterea de a binecuvînta și blestema, avînd în vedere că nu făcea parte din Poporul Ales? Care au fost acele furci caudine între care s-a zbătut proorocul cel fără de neam? Unde s-a rupt echilibrul dintre călăuzirea lui Dumnezeu și insistențele Celui Rău din viața lui Balaam? Ce legătură este între dobitoacele fără minte de care amintește Iuda în versetul 10 și măgărița lui Balaam? Care a fost acel trigăr (aparent irezistibil) căruia Balaam nu i-a rezistat și finalmente a plonjat în erezie și apostazie? De ce dorința de cîștig mîrșav invariabil duce la pieire? Dar chiar mai mult, care a fost acea învățătură a lui Balaam pe care Dumnezeu a destestat-o la Biserica din Pergam? În ce mod se aseamănă calea lui Cain cu cea a lui Balaam respectiv în șansele pe care le-au avut de-a scăpa de pierzarea veșnică?

Din ce neam făceau parte Core, Datam și Abiram ? Care au fost privilegiile pe care le-au avut și nu s-au mulțumit să le fructifice? Era oare puțin lucru pentru niște rubeniți să se apropie de Dumnezeu și cortul Lui? Care a fost scînteia care a aprins în ei revolta împotriva lui Dumnezeu și a aleșilor Lui? În realitate ce vierme îi rodea la rădăcină pe acești rebeli? În ce măsură se aseamănă testul propus de Moise acestor neaveniți cu cel propus de Ilie proorocilor lui Baal, cînd cu Carmelul? De ce Dumnezeu a ales înghițirea de vii a celor trei și a familiilor lor respectiv mistuirea prin foc a celor două sute cinczeci ce aduceau tămîie? De ce nu au pierit doar cei trei capi ai revoltei? Ce implicații spirituale și sociale pot decurge din ralierea (pasivilor?!?) la dezordinea instituită de Diavol?

Dacă firul roșu ce-i unește pe cei trei menționați de Iuda este pierzarea eternă…

Dacă tiparul concurenței diabolice și al avidității de cîștig ilicit sunt ingredientele ce se regăsesc și azi…

Atunci Iuda 11 devine alarmant de actual!

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s