Iuda- Despre „niște” cîrcotași, și pompoși, și cîte și mai cîte…

Ei sunt nişte cârtitori,                                                                                                   nemulţumiţi cu soarta lor,                                                                                             trăiesc după poftele lor,                                                                                                       gura le este plină de vorbe trufaşe şi                                                                                        slăvesc pe oameni pentru câştig.”                                                                                                                    -versiunea Cornilescu

 

Iuda, ca să-și dovedească perseverența, nu-i slăbește pe acești „niște”. Mai e puțin (pînă la v.19) și se termină portretizarea lor, una in extenso.

Atît de „importanți” par a fi că Iuda îi întoarce pe toate fațetele. Îi compară antitetic cu îngerii de lumină, îi compară cu anumite fenomene și obiecte naturale, îi compară cu personaje sinistre din Scriptură, îl invocă și pe patriarhul Enoh ca sursă profetică împotriva lor.

Și iată că prin acest v.16 Iuda renunță la ilustrații și metafore și îi descrie pe șleau. Cifra cinci pare să-i surîdă epistolarului. Cinci metafore folosite mai sus în v.12-13, cinci caracteristici și în versetul 16. O fi avînd ceva scriitorul epistolei cu acest număr. 🙂

Nu știm exact dacă ordinea acestor epitete are sau nu vre-o importanță, dar cert e un lucru: ele sunt semne obiective ale radiografierii lor spiritual-morale. Aduce ceva din radiografierea făcută de Petru în a doua lui scrisoare, din catalogarea fariseilor și cărturarilor întocmită de Domnul Christos și din clasicele diagnostice ale lui Pavel aplicate necredincioșilor din vremurile din urmă. Această asemănare paradigmatică cu Petru și Isus Christos e explicabilă. Ambele au fost surse de inspirație divină. Apropos de această similitudine în abordare. Petru și Christos par a fi mult mai duri în evaluarea acestor „niște”. Christos Domnul e clasic prin acele „Vai de voi…” de la finalul celor două evanghelii sinoptice extinse: Matei și Luca. Preocuparea pentru astfel de oamnei a atîtor autori biblici denotă importanța indubitabilă a fenomenului.

Dar să revenim la șablonul deja consacrat al incursiunii prin text. Cvintetul descriptiv al acestor intruși între credincioși, poate fi disecat în două subcategorii. Prima include acele aspecte care descriu ce sunt, sau mai exact cine sunt. Ei sunt niște cîrtitori (1) și niște nemulțumiți cu soarta (2). Deci două trăsături caracterologice. A doua subgrupă evidențiază conduita lor, sau mai exact ceea ce fac: trăiesc după impulsurile cărnii, iar ca o consecință naturală vorbesc cu trufie respectiv glorifică greșit, atît ca motivație (pentru cîștig) dar și ca destinatari ( pe oameni). Ca atare credem că survolarea semanticii acestor cinci aspecte, prin apelarea la originar, va aduce un surplus de profunzime.

Pentru gongystai Dumitru C. a găsit de cuviință să ne ofere cîrtitori. Gongystai vine de la gogguzó, un cuvînt onomatopeic ce desemnează un fel de gîngurit al porumbeilor. Sugestia noastră, pentru a fi în ton cu personajele, e că gogguzo e mai aproape de croncănitul disfonic al ciorilor și/sau corbilor decît cu melosul columbofil. Părerea noastră! 🙂

Mempsimoiroi, traducătorul român a găsit de cuviință să-l tălmăcească prin nemulțumiți. Sau cu alte cuvinte blasfemiatori, cîrcotași, critici ai unei alocări. În cazul de față, soarta fatalistă care le-a fost destinată.

Perifraza „trăiesc după poftele lor” în original sună „kata tas epithymias auton poreuomenoi”. Kata are mai multe sensuri. Unul care se armonizează cu contextul versetului e cel de „zi-de-zi”, „în concordanță cu”. Tas e articol hotărît. Epithymias se traduce prin dor, tînjet, aspirație intensă. Dar din nefericire după ceva ce e interzis. Auton e simplu. De la el ne vine auto ca rădăcină pentru multe cuvinte. În contextul nostru semnifică tot ce ține de sinele personal. Poreuomenoi transpus în românește sună „pe cale, pe traseu”. Parafrazată perifraza de mai-sus ar suna cam așa: „ stilul lor de viață are la bază un permanent dor și dreptar după/în propriile instincte animalice”.

Drept urmare, gura, vorbirea  le e îmbibată/îmbîcsită  cu și de hyperonka. De aici hyper (excesiv, excedentar) și ogkos (dintr-un ego hiperinflat, pompos).

Slăvirea greșită (prin motivație și destinatari),în original apare ca thaumazontes. Acesta se traduce prin a se minuna în mod deosebit, a admira excesiv, dar (și aici e tîlcul) nesincer!! Nesinceritate care merge mînă-n-mînă cu cîștigul ilicit respectiv slăvirea creaturii în locul Creatorului (vorba lui Pavel).

Cum se explică acest complex de contradicții antagonice condensate într-un singur tipar caracterologic? Cîrtitori la adresa cui? A lui Dumnezeu pe care îl blasfemiază și neagă ca unic Domn și Stăpîn? Și pentru ce? Pentru soarta pe care singuri și-au ales-o?!? De unde și de ce nemulțumirea legată de soartă? Odată alungat, negat în cuget/conștiință ce mai rămîne decît cîrcoteală amestecată cu flatare ieftină și aroganță spoită?!?

În varianta că e mai greu de depistat caracterul hidos al unor astfel de indivizi, ce mai rămîne ca și grilă de testare? Oare nu roadele lor? Vorba Mîntuitorului:„ după roade (în cazul de față, vorbele) îi veți cunoaște”.

În ce măsură acest tip de indivizi pot fi întîlniți în comunitățile creștine contemporane?!? Dar și mai grav, în fruntea lor! Și care ar trebui să fie conduita celor care ajung „să guste din roadele lor”, dar care vor să se respecte și să dea curs îndemnului inițial al epistolarului de a lupta pentru credința primară și unică și genuină, credință dată o dată pentru totdeauna?

Și cine va lua locul dezertorilor față de acest mandat imperios?

Cu siguranță tot ei… 😦

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.