IUDA -„Preaiubiților… ” credincioși pompieri !

căutați să mîntuiți pe unii,

              smulgîndu-i din foc

Credincioșii-pompieri, iată o sintagmă care nu e departe de îndemnul/adevărul enunțat mai-sus.

După sfatul adresat în versetul anterior, cel privitor la mustrarea dezertorilor, Iuda revine aproape poruncind cu o ilustrație din lumea pojarnicilor. Să remarcăm că mustrarea celor ce se desprind de Trupul  Ecclesiei se înscrie armonios cu una din cele patru funcții ale Logosului descrise de Pavel în 2 Timotei 3:16. Funcție pe care Biserica contemporană e chemată să o exercite curajos și obiectiv.

Bogată imaginație a avut și Iuda epistolarul! După metafore selectate măiastru din meteorologie, hidrologie, pomicultură, geologie, iată că acum fratele Domnului ne transpune în lumea alertă și plină de riscuri, dar și eroică a salvatorilor din flăcări. Dacă ne e permisă inovația lexicală, i-am numi pe aceștia din urmă salvaincendiști. Dacă tot există salvamari, salvamontiști, salvgardiști (!), de ce n-ar exista și salvaincendiști?!? 🙂

Trei cuvinte-cheie, sau chiar patru (ca să folosim o sintagmă dragă lui Solomon), definesc această primă parte a versetului douăzeci și trei: căutați, mîntuiți, smulgîndu-i respectiv foc. Un sumar apel la origini niciodată nu e de prisos.

Așadar: sozete, pyros respectiv  harpazontes sunt pilonii acestui îndemn. Diferența numerică (a cuvintelor) dintre versiunea Cornilescu și original e nesemnificativă. Ne referim la prezența cuvîntului „căutați” din versiunea fostului preot orthodox, cuvînt care lipsește (dar se subînțelege) în versiunea lui Iuda.

Sozete se trage de la sozo, un termen generic ce semnifică mîntuire, salvare, vindecare, prezervare. În contextul lui Iuda, sozo se referă la a face parte de mîntuire prin Christos și  altuia. Cu alte cuvinte, a mîntui, prin lentila epistolarului, e parte a evanghelizării, a împărtășirii mîntuirii personale prin har și celui ce nu o are.

Pyros, sperăm, e un termen arhicunoscut ce drivă din pur. Pur nu în sensul DEX-ului, ci în cel al limbii grecești arhaice. Pur printre multiplele bogății semantice pe care le are, înseamnă foc (fizic), dar și încercare, testare (spiritual vorbind). Că finalmente focul purifică, e cu totul altceva! Pur-ul nu exclude focul veșnic al iadului, ci dimpotrivă. Iuda la acest ultim aspect s-a referit.

Harpazontes, pe care Cornilescu l-a tradus prin „smulgîndu-i”, se trage de la harpazo. Harpazo are mai multe conotații: a asalta cu scopul capturării, a robăli, a smulge rapid și definitiv, a salva de la un pericol destructiv. Iuda, părerea noastră, pe ultimele două le-a avut în vedere.

Iuda în îndemnurile sale e foarte specific, foarte țintit spre cîteva categorii de oameni. El face o adevărată catagrafiere.Nu mai revenim la categoria „niște”. Acum spre finalul scrisorii sale, Iuda le cere credincioșilor să-i abordeze pe „unii”. Pe unii care se desprind de Biserică, pe alții/unii care se află în pericolul iadului veșnic respectiv  pe alții/unii de care să aibă milă.

De ce credincioșilor li se cere să depună un efort de cercetare, de căutare? Nu ar fi fost mai simplu dacă li s-ar fi spus ceva de genul: „așteptați liniștiți pînă vă vor aborda ei, cei nemîntuiți”?!? De ce această atitudine proactivă? Este pasiunea pentru căutarea celor nemîntuiți marca adevăratei aprecieri a mîntuirii personale? -scuzați întrebarea cul-de-sac! 🙂 Să se fi gîndit fratele Domnului la Pildele despre Împărăție (mai ales cea cu bănuțul pierdut, cu oaia pierdută) pe care Acesta din urmă le-a predat ucenicilor? În ce măsură Pavel a fost contaminat de această febrilă căutare în goana lui după nemîntuiți? La ce lucra și se lupta el? Care sunt exemplele Nou-Testamentale (în speță cele din Fapte) pe această temă? Păi nu-i îndeajuns  că-i caută Dumnezeu? De ce trebuie ca și noi să-i căutăm?

Mîntuirea ca mîntuirea: cine mîntuiște cu adevărat și în ce sens? La fel ca și în cazul căutării, dacă Dumnezeu mîntuiește plenar și suficient, de ce mai e nevoie de aportul credincioșilor? Există ceva ce lipsește mîntuirii pe care doar noi, copii lui Dumnezeu îl putem completa? Și care-i acel ceva? La capitolul sotereologic, căci aici intră evanghelizarea ca parte a mîntuirii, de ce împărtășirea evangheliei celor nemîntuiți trebuie să devină o permanentă „urgența orei”? Este racolarea gen prozelitism tangentă mîntuirii de care vorbește Iuda? Sau cu alte cuvinte (și aici Pavel e celebru), trebuie să mergem să culegem unde au semănat alții?

Pentru că aminteam de „urgența orei”, ce anume o determină pe aceasta din urmă?!?  Să fie „pyros” și „harpazo” cele care determină urgența? Este evanghelizarea mîntuitoare sinonimă cu intervenția pompieristică în mod exclusiv? Sau aceasta din urmă ar trebui să fie excepția, iar cel planificată, organizată, pregătită prin post și rugăciune ar trebui să fie regula?!? Care ar trebui să fie, asemenea principiilor din lumea pompierilor, prioritățile salvării de la incendiu? Ce categorii sociale le au în vedere „cei din lume” atunci cînd intervin la un incendiu? De ce, primordial cele două extreme de vîrstă (copii și bătrînii- în general cei lipsiți de capacitatea de „autosalvare”) ar trebui avuți în vedere de cei care se ocupă de evangelizarea „mîntuitoare”? Și care e acel pyros de și din care ar trebui salvați semenii noștri? Dacă tot e să continuăm (limitat, se subînțelege!) cu paralela din lumea pompierilor, ce tehnică, se instructaj, ce echipament, ce măsuri de protecție ar trebui să avem noi, ca nu cumva să fim cuprinși la rîndul nostru de focul din care tocmai dorim să-i salvăm pe semenii noștri? Dacă există un foc (pasional, carnal, instinctual) al momentului, care e riscul ca el să devină unul peren sau chiar etern?

Și în definitv, de dragul cui ar trebui să căutăm, să mîntuim, să smulgem: de „dragul” focului Gheenei sau de dragul Lui?!?

Reclame

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s