IUDA- La Epilog (1) despre Doxologie

„Preaiubiților…  de alții iarăși  fie-vă milă cu frică, urând până şi cămaşa mânjită de carne.” . Cu aceasta s-a încheiat marea parte (conținutul) din scurta epistolă iudaică. Îndemnul acesta din praxeologie, ca parte a doua a scrisorii fratelui Domnului, e un fel de feed-back  la urarea din prolog. La o multiplicare a milei/îndurării divine (v.2), se așteaptă tot milă/îndurare din partea credincioșilor (v.23/b).

De fapt parte a luptei pentru adevărata credință dată odată pentru totdeauna sfinților, e tocmai acest ultim segment din cuprinsul epistolei.

Respectînd paradigma vremii, dar nu numai (aici Pavel e un model exemplar), și anume că orice depeșă are un prolog, un cuprins respectiv un epilog, Iuda e concludent în acest sens. Epilogul epistolei lui e cuprins în două versete:24-25. În ele Doxologia se împletește armonios cu Benedicția.

Iar Aceluia care poate să vă păzească de orice cădere şi

                         să vă facă să vă înfăţişaţi fără prihană şi plini de bucurie înaintea slavei Sale,

 singurului Dumnezeu,

                    Mântuitorul nostru,

                     prin Isus Hristos, Domnul nostru,

                     să fie slavă, măreţie, putere şi stăpânire,

                                   mai înainte de toţi vecii, şi acum, şi în veci. Amin.”

Dacă ar fi să destructurăm acest ultim paragraf în propoziție principală respectiv auxiliare, scheletul acestui ultim segment ar putea arăta cam așa:

Iar Aceluia… să fie slavă, măreție, putere și stăpînire…”- e partea de sine stătătoare. Restul din cele două versete este complementaritate, detailare. Dezvoltarea descrierii „Aceluia”, una foarte asemănătoare cu cele pauline și ioanine, va fi abordată (probabil în serial) în postările ce urmează. Pentru acum doar „scheletul”!

To… doxa, megalosyne,kratos kai exousia…” e versiunea din care dorim să extragem cîteva semnificații. „To” , ca și cuvînt ce înglobează pe cele două din versiunea românească, ascunde în el și direcția dar și destinatarul tuturor superlativelor din text. „doxa” e arhicunoscut. De la el se trage doxologia ca închinare, preamărire, glorificare, onorare. „ megalosyne” – de la prefixul mega (mare) derivă o serie de cuvinte uzuale: megalomanie, megabiți, megaafacere, megacalorie, și multe altele. Restul cuvîntului (de fapt rădăcina) semnifică majestate, măreție. „kratos”, ca rădăcină a altor cuvinte (theo-crație, demo-crație, techno-crație, biro-crație) însemană domnie, putere de execuție, tărie. Și în fine, dincolo de conjuncția kai (și), exousia înseamnă autoritate, putere (în special morală). El e compus din ek (ieșit în evidență, reliefat) și eimi (a fi desemnat, însărcinat, delegat cu autoritate, a-i fi conferită puterea).

Ce să însemne acest „să fie”? O recunoaștere de facto și de jure a unei realități , sau un deziderat, un ideal? Sau ambele? Această avalanșă a doxologiei, una pe nerăsuflate am putea spune, cu ce alte doxologii se aseamănă? Nu se pare că există o oarecare redundanță în relatarea acestor atribute divine? Dacă fratele Domnului Isus (Iuda) nu se repetă mecanicist, ce vrea să comunice prin această Doxologie aparte? Dacă Iuda ca epistolă se înrudește cu 2 Petru, de ce în aceasta din urmă lipsește o astfel de doxologie elaborată? Să se fi inspirat Iuda, sau mai exact să fi fost inspirat (de Duhul), din și de epilogul Rugăciunii Domnești atunci cînd a redat majestic aceste cîteva atribute din infinitatea caracterului lui Dumnezeu?

Și în definitiv, ce are a face această superbă Doxologie cu viața cotidiană a creștinului care, așa cum adesea menționam, are de dus o bătălie „pe viață și pe moarte” pentru apărarea credinței veritabile și perene?

Cui folosește copleșitoarea glorie, nemărginita măreție, puterea supremă și majestatea lui Dumnezeu?

Răspunsul e subînțeles…

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.