Despre o disproporționalitate a harului

Întotdeauna nu am înțeles cum se „îmbucă” harul cu suveranitatea lui Dumnezeu!

Cu atît mai puțin în cazul evreilor.

Abia ieșiți din hoinăreala prin pustie, una cam de 40 de ani (interesant numărul 40 prin lentila Scripturii, nu?!?), că moștenitorii Canaanului promis lui Avraam de Dumnezeu s-au și apucat de cucerit. Cu suișuri (miracolul cuceririi Ierihonului), cu coborîșuri (lamentabilul eșec în fața cetății Ai, trapa întinsă de Gabaoniți), israeliții au avut din Canaan atît cît„a călcat talpa piciorului” lor.

La un moment dat, picioarele lor s-au slăbănogit, dar nu datorită vîrstei, ci datorită indolenței. Fapt ce l-a determinat pe liderul lor din acea vreme (Iosua) să-i cam scuture.

În fine, problema care urma era una a distribuirii teritoriului între cele 12 triburi. O parte a problemei a fost deja rezolvată pentru două seminții și jumătate prin alocarea la Est de Iordan a teritoriului cuvenit. Mai rămîneau celelalte nouă și jumătate.

Interesantă soarta lui Manase, unul din fii lui Iosif. Jumate la Est, jumate la Vest de Iordan. Care, cum s-or fi împărțit? Prin bună înțelegere, prin sorț?!? Rămîne de văzut în… veșnicie. 🙂

Dacă tot suntem la capitolul alocări, e interesant de observat că Dumnezeu nu-i dă lui Levi o postată de teren ca celorlați urmași ai lui Iacov. Aici iarăși nu putem să nu facem recurs la binecuvîntarea cu iz profetic dată de bătrînul tată Iacov celor 12 feciori ai lui. Nu de alta, dar ea, profeția/binecuvîntarea s-a împlinit întocmai! Levi, deci, urma să primească 48 de cetăți (cu pășunile arodate cu tot), cetăți răsfirate în tot Israelul. Această distribuție e semnificativă prin prisma rolului pe care aveau să-l joace preoții leviți, dar și prin prefigurarea a ceea ce avea să semnifice Biserica (ca și neam de preoți) mai tîrziu. Răspîndire, nu ghetoizare!

Tot ca o paranteză trebuie amintit faptul că alocarea teritoriilor s-a făcut prin aruncarea sorțului. Asta ca să înlăture orice ceartă, vorba înțeleaptă a lui Solomon. Și aici poate că o paranteză (în paranteză) s-ar putea include și tema teologică a elecției în cadrul ecclesial.

Și ca să revenim la esența titlului, trebuie să amintim de o altă repartizare: cea a cetăților de scăpare.

Foarte pe scurt: rolul lor era unul de protejare a celor care neintenționat, nepreconceput au comis o crimă. Pînă la pronunțarea sentinței de către bătrînii cetății, beneficiau de prezumția de nevinovăție ( dacă tot e la modă vehicularea acestei sintagme). Criminalii „cu bună știință” nu aveau ce să caute în astfel de cetăți.

În baza precedentelor distribuiri ne-am fi așteptat ca și cele șase cetăți de refugiu să fie echitabil repartizate.  Că șase, la atîta populație și teritoriu, e cam puțin (după evaluarea umană) asta nu importă. Important e că sunt șase, ceea ce trebuie recunoscut că e mai mult decît nimic!

Dar cum au fost ele stabilite geografic? Aici e mirarea…

Biblia ne spune că trei au fost la Răsărit de Iordan, iar trei la Apus. Dar cum vine asta? -se  vor fi întrebat unii. Pentru două triburi și jumătate, trei cetăți (deci mai mult decît una la unu), iar pentru restul de nouă seminții și jumătate tot trei cetăți !?! Dacă acest concept al cetății de refugiu e expresia harului lui Dumnezeu într-o vreme în care Legea era norma, pe bună dreptate se vor putea mira unii: Unde-i dreptatea? Unde-i echitatea?

Nu cumva avem de a face cu o disproporționalitate a repartizării harului?!?

Dar cine suntem noi să repartizăm harul Altuia?!?

 

P.S.

Dacă Isus Christos e Cetatea noastră de refugiu din calea mîniei îndreptățite a lui Dumnezeu, atunci în El, prin El, noi suntem scăpați de răzbunare pentru păcatele noastre. Nu doar pentru cele făcute neintenționat, fără voie, cele omise (cum spun teologii), ci și pentru cele „deliberat și creativ” înfăptuite, pentru cele comise în mod planificat.

Aici e misterul harului, și nu în repartizarea „disproporționată” a cetăților de scăpare!

 

Reclame

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s